Menu بستن

لکه های سفید رنگ بر روی خیار چیست؟

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که پس از خرید خیارشور لکه های سفید رنگی بر روی خیار مشاهده کرده اید که در نگاه اول مشابه کپک هست. آیا این لکه ها نشانه فساد است؟

1401/01/15

یکی از مسائلی که شرکت های تولید کننده خیارشور با آن مواجه هستند وجود لکه های سفید رنگ بر روی بافت خیارشور پس از تولید در شیشه می باشد. در حالی که محصول کاملا سالم است و طعم مطلوبی دارد اما وجود این سفیدک ها به دلیل شکل ظاهری نامناسب چندان خوشایند نمی باشد. این لکه های سفید رنگ کاملا بدون ضرر بوده و در نتیجه فراوری از پوست خیار حاصل شده اند و هیچ ارتباطی با کپک ندارند. به خاطر داشته باشید که کپک یک میکروارگانیسم هوازی است و برای فعالیت نیاز به هوا دارد و بنابراین در سطح محلول قرار می گیرد و نه در وسط یا انتهای شیشه!

به لحاظ علمی لکه های سفید رنگ از جنس پروتئین های موجود در بافت خیار می باشد که به دلیل فشار اسمزی ناشی از میزان نمک محصول از منافذ بافتی خیار خارج شده و به دلیل فرآیند پاستوریزاسیون منعقد و بصورت نقاطی سفید رنگ بر روی خیار قابل مشاهده است. لذا این موضوع مرتبط با بافت خیار و کاملا طبیعی بوده و تاثیر منفی بر طعم، بافت، سلامت و کیفیت کلی محصول نخواهد داشت.

با همه این تفاسیر راه حل هایی برای کاهش قابل توجه این موضوع وجود داشته و واحد کنترل کیفیت صنایع غذایی بدر تلاش می کند با انجام تمهیداتی در حین فرآوری این موضوع را به حداقل برساند.

جهت مشاهده خیارشور بدر کلیک کنید